Zakład Napędów Pojazdów

Zakład Napędów Pojazdów powstał z połączenia Zakładu Silników Spalinowych oraz Zakładu Napędów Wieloźródłowych. Działa w ramach Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Jego działalność koncentruje się na interdyscyplinarnych badaniach, rozwoju, projektowaniu i diagnostyce nowoczesnych układów napędowych do pojazdów spalinowych, hybrydowych, elektrycznych i wodorowych. Łącząc wiedzę i doświadczenie w zakresie klasycznych silników spalinowych oraz nowoczesnych technologii nisko- i zeroemisyjnych, Zakład stanowi centrum kompetencji dla przyszłościowych rozwiązań w dziedzinie transportu.

Misją Zakładu Napędów Pojazdów jest rozwój innowacyjnych i zrównoważonych technologii napędowych – od klasycznych silników spalinowych, poprzez biopaliwa i paliwa syntetyczne, po zaawansowane napędy elektryczne, hybrydowe i wodorowe – odpowiadających na wyzwania transformacji energetycznej i elektromobilności.

Pracownicy
Działalność naukowo-badawcza

1. Silniki spalinowe

  • Projektowanie elementów i zespołów silników tłokowych.
  • Obliczenia wytrzymałościowe oraz analiza termodynamiczna pracy silników.
  • Modelowanie procesów spalania (w tym biopaliw, paliw syntetycznych, wodoru) oraz wymiany ciepła i masy w zespołach silnika.
  • Diagnostyka i sterowanie pracą silników spalinowych.
  •  Analiza usterek oraz rozwój metod regeneracji filtrów cząstek stałych.
  • Emisja zanieczyszczeń: modelowanie, pomiary i metody redukcji emisji.
  • Projektowanie i optymalizacja systemów oczyszczania gazów spalinowych, w tym metod katalitycznych.
  • Badania nad doładowaniem silników oraz procesami zasilania.

2. Napędy elektryczne i hybrydowe (wieloźródłowe)

  • Modelowanie, symulacja i projektowanie elektrycznych i hybrydowych układów napędowych, w tym z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
  • Analizy energetyczne pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz ich wpływu na środowisko.
  • Diagnostyka i sterowanie komponentami układów napędowych, w tym z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji.
  • Magazynowanie energii: badania systemów akumulatorowych, ogniw paliwowych oraz technologii wodorowych.
  • Badania niezawodności i trwałości elementów napędów alternatywnych.
  • Dynamika i stateczność pojazdów z wielosilnikowym napędem elektrycznym.
  • Integracja pojazdów elektrycznych z infrastrukturą sieciową (Smart Grid).
  • Badania nad autonomizacją pojazdów oraz ich integracją z inteligentnymi systemami transportowymi.
Priorytetowe kierunki rozwoju

Zakład koncentruje się na tworzeniu innowacyjnych, energooszczędnych, nisko- i zeroemisyjnych technologii napędowych, zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Wspiera rozwój transportu:

  • ekologicznego (baterie, ogniwa paliwowe, technologie wodorowe, biopaliwa i paliwa syntetyczne, redukcja emisji);
  • inteligentnego (systemy sterowania, diagnostyki, integracja z Inteligentnymi Systemami Transportowymi ITS);
  • zintegrowanego (Smart Grid, infrastruktura ładowania, pojazdy autonomiczne).
Współpraca z sektorem przemysłowym

Zakład Napędów Pojazdów jest gotów do współpracy z przemysłem motoryzacyjnym, transportowym i energetycznym w zakresie:

  • opracowywania i optymalizacji napędów konwencjonalnych i alternatywnych;
  • diagnostyki i testowania komponentów silników i napędów;
  • doradztwa technicznego, ekspertyz i analiz środowiskowych;
  • wsparcia przy wdrażaniu technologii nisko- i zeroemisyjnych.
Działalność dydaktyczna 

Główne przedmioty prowadzone przez pracowników Zakładu Napędów Pojazdów (w języku polskim i angielskim):

Ochrona środowiska, Silniki spalinowe, Termodynamika, Napędy elektryczne i hybrydowe, Elektrotechnika i elektronika, Maszyny elektryczne, Układy elektroniczne w systemach sterowania i regulacji, Przetwarzanie i analiza obrazów, Inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych, Akumulacja energii w pojazdach, a także wiele innych.

Przykładowe tematy realizowanych prac przejściowych i dyplomowych

dr inż. Piotr Piórkowski, prof. uczelni:

  • Analiza energetyczna napędu autobusu zasilanego ogniwem paliwowym. 
  • Energy analysis of a bus powertrain powered by a PEM fuel cell.
  • Budowa dynamicznego modelu symulacyjnego ogniwa paliwowego typu PEM.
  • Budowa modelu symulacyjnego napędu pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem bibliotek Matlab
    Powertrain Blockset.

dr hab. inż. Orliński Piotr, prof. uczelni:

  • Analiza procesu spalania w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym paliwem zastępczym. 
  • Wpływ podziału dawki wtryskiwanego paliwa na przebieg procesu spalania w silniku o zapłonie samoczynnym.
  • Analiza pracy silnika o ZS pracującego na paliwie zastępczym w teście stacjonarnym ESC. 

dr hab. inż. Jacek Dybała, prof. uczelni:

  • Wykorzystanie systemu wizyjnego w zadaniu selekcji produktów.
  • Diagnostyka maszyn/urządzeń z wykorzystaniem analizy sygnału drganiowego/akustycznego.
  • Estymacja niemierzalnych parametrów akumulatora z wykorzystaniem metod inteligencji
    obliczeniowej.

dr hab.inż. Yuhua Chang:

  • Determining energetic parameters of electric powertrain for city bus or a given vehicles.
  • Series hybrid powertrain design for city bus.
  • The influence of proper transmission ratio adjustment on the driving range of an electric vehicle.

dr hab. inż. Dmytro Samoilenko:

  • Opracowanie układu utylizacji ciepła odpadowego w silnikach spalinowych.
  • Analiza wpływu sterowania turbosprężarki na wskaźniki pracy silnika spalinowego.
  • Badanie zjawisk przepływowych w elementach układu doładowania silników spalinowych.

dr inż. Ireneusz Krakowiak:

  • Projekt instalacji fotowoltaicznej do zasilania urządzeń pokładowych w pojeździe samochodowym
    typu Camper.
  • Wpływ warunków eksploatacyjnych urządzenia zasilającego na dobór parametrów elektrowni polowej.
  • Projekt stanowiska laboratoryjnego do badania wpływu warunków eksploatacyjnych na parametry
    elektryczne instalacji fotowoltaicznej.

dr inż. Artur Kopczyński:

  • Dobór parametrów akumulatora energii dla pojazdu elektrycznego lub hybrydowego.
  • Projekt pakietu baterii dla pojazdu elektrycznego/hybrydowego.
  • Dwuźródłowy układ akumulacji energii w pojeździe.

dr inż. Paweł Krawczyk:

  • Analiza zastosowania paneli fotowoltaicznych w samochodach osobowych różnych klas.
  • Opracowanie metody sterowania przenośnym elektrochemicznym magazynem energii.
  • Analiza zużycia energii elektrycznego samochodu dostawczego.

dr inż. Adrian Chmielewski:

  • Modelowo-wsparte analizy zrównoważonego rozwoju infrastruktury eksploatacyjnej dla pojazdów z
    napędem elektrycznym: studium przypadku dla Polski.
  • Research of the battery-supercapacitor system.
  • Modelowanie, dobór parametrów mikroinstalacji PV z magazynem energii oraz strategii sterowania
    przepływem energii w warunkach net-billingu.

dr inż. Piotr Laskowski:

  • Modelowanie emisji zanieczyszczeń z pojazdów samochodowych - porównanie dostępnych modeli. 
  • Symulacja pracy układów oczyszczania gazów spalinowych.
  • Projektowanie i symulacja pracy nietypowego silnika cieplnego.

dr inż. Jakub Lasocki:

  • Wpływ zastosowania zasad eco-drivingu na wartości charakterystyk zerowymiarowych przebiegu prędkości samochodu. 
  • Opracowanie testów jezdnych pojazdów samochodowych z uwzględnieniem kąta nachylenia drogi.
  • Opracowanie systemu wspomagającego realizację standardowych testów jezdnych w warunkach drogowych.

dr inż. Arkadiusz Hajduga:

  • Badanie wpływu zastosowanej strategii sterowania przekladnią CVT na zużycie energii w napędzie
    elektrycznym pojazdu miejskiego.
  • Dobór parametrów hybrydowego układu napędowego z przekładnią planetarną dla pojazdu
    dostawczego.
  • The analysis of thermal engine control strategy influence on energy consumption of series hybrid
    drivetrain.

dr inż. Paweł Roszczyk:

  • Dobór parametrów napędu elektrycznego dla motocykla.
  • Opracowanie modelu układu napędowego skutera elektrycznego z silnikiem BLDC.
  • Analiza symulacyjna metod aktywnych wyrównywania napięć na celach baterii Li-ion.

dr inż. Marcin K. Wojs:

  • Systemy przetwarzania i analizy obrazu w pojazdach.
  • Wysokoenergetyczne systemy zapłonowe w silnikach o ZI.
  • Adaptacja przemysłowego silnika o ZS do zasilania biogazem.

dr inż. Zhiyin Liu:

  • Design of electric power train for low speed vehicle.
  • Design of electrice power train for 3.5T truck.
  • Analysis of energy storage system for photovoltaic farm.

mgr inż. Mateusz Bednarski:

  • Analiza konstrukcyjna wybranych elementów silnika o ZS Renault G9T.
  • Analiza wybranych parametrów dwupaliwowego silnika trakcyjnego.
  • Analiza konstrukcyjna wybranych elementów silnika o ZS PSA DW10 RHY.

mgr inż. Mieczysław Sikora:

  • Koncepcja zastosowania kamery termowizyjnej do oceny stanu wybranych zespołów silnika spalinowego.
  • Modelowanie przepływu ciepła w wybranych elementach silników spalinowych.
  • Wpływ środków uspokojenia ruchu na dynamikę jazdy kierowców na podstawie informacji z systemu OBD pojazdu. 

 


Source URL: https://simr.pw.edu.pl/strona/wydzial/1968-zaklad-napedow-pojazdow